• पुण्य नगरी • पुण्यपुरी | |
holy: धार्मिक निर्दोष | |
city: शासन सरकार सिटी | |
holy city मीनिंग इन हिंदी
holy city उदाहरण वाक्य
उदाहरण वाक्य
अधिक: आगे- We are obliged , at least once in our lives , to visit the holy city of Mecca .
जिंदगी में कम से कम एक बार पवित्र मक्का शहर का सफर करना । - On his way to the holy city of Banaras he escorts his sister to her husband 's kingdom .
धार्मिक शहर बनारस जाने के रास्ते में वह अपनी बहन को उसके पति की रियासत तक छोड़ आता है . - After this the most holy city Kaashi (Varanasi ) in which the river Ganga takes a turn due to this , it is called Uttar Wahini.
इसके बाद हिन्दू धर्म की प्रमुख मोक्षदायिनी नगरी काशी (वाराणसी) में गंगा एक वक्र लेती है जिससे यह यहाँ उत्तरवाहिनी कहलाती है। - Jewish Zionism evolved out of a steadfast three-millennium-old love of Jerusalem that flourished despite a dispersion that settled Jews far from their holy city. This love of Zion inspired the most extraordinary nationalist movement of the 20 th century, one that motivated a far-flung population to relocate to their ancient homeland, revive a dead language, and establish a new polity - and to do so against intense opposition.
मुस्लिम इजरायलवाद क्या मुस्लिम इजरायलवाद यहूदी इजरायलवाद से सशक्त है.हालांकि यह प्रश्न सुनने में बेतुका जरूर है परन्तु ऐसा है नहीं. - Thousands of Iraqi Shi'ites chanted “No to America, No to Saddam, Yes to Islam” a few days ago, during pilgrimage rites at the holy city of Karbala. Increasing numbers of Iraqis appear to agree with these sentiments. They have ominous implications for the coalition forces.
कुछ दिनों पहले कर्बला के पवित्र शहर में तीर्थ यात्रा के कर्मकाण्ड के दौरान हजारों शियाओं ने नारे लगाये ‘अमेरिका को ना, सद्दाम को ना और इस्लाम को हाँ ''। इस भावना का समर्थन करने वाले इराकियों की संख्या बढ़ रही है। इसका गठबन्धन सेना पर बड़ा प्रभाव होने वाला है। - Three features define the regime: controlling the holy cities of Mecca and Medina, subscribing to the Wahhabi interpretation of Islam, and possessing by far the world's largest petroleum reserve. Islam defines identity, Wahhabism inspires global ambitions, oil wealth funds the enterprise.
तीन विशेषतायें पूरे शासन को परिभाषित करती हैं, पवित्र शहर मक्का और मदीना पर नियंत्रण , इस्लाम की वहाबी व्याख्या का विस्तार और विश्व के सबसे बडे पेट्रोलियम भाग पर अपना कब्जा बनाये रखन। इस्लाम इसकी पहचान को परिभाषित करता है , वहाबीवाद इसकी वैश्विक मह्त्वाकाँक्षा को प्रेरित करता है और तेल की आय इसके उद्यम को आर्थिक सहायता प्रदान करती है। - The same utilitarian pattern holds in modern times. Ottoman neglect of Jerusalem in the 19 th century prompted the French novelist Gustav Flaubert to describe it as “Ruins everywhere, and everywhere the odor of graves. … The Holy City of three religions is rotting away from boredom, desertion, and neglect.” Palestinian Arabs rediscovered Jerusalem only after the British conquered it in 1917, when they used it to rouse Muslim sentiments against imperial control. After Jordanian forces seized the city in 1948, however, interest again plummeted.
यही उपयोगितावाद की परिपाटी आधुनिक समय में भी जारी रही. तुर्की साम्राज्य द्वारा 19वीं शताब्दी में जेरूसलम की उपेक्षा ने फ्रांसीसी उपन्यासकार गुस्ताव फ्लावर्ट को ये बातें कहने पर विवश किया, “सर्वत्र भग्नावशेष और कब्रगाहों के अवशेष हैं-तीन धर्मों का पवित्र शहर विनाश और उपेक्षा से सड़ रहा है ”. 1917 में ब्रिटिश साम्राज्य द्वारा इसे विजित करने पर फिलीस्तीनी अरबवासियों ने इसे साम्राज्यवादी नियन्त्रण के विरूद्ध मुस्लिम जनभावनायें भड़काने के लिये खोज निकाला. 1948 में जार्डन की सेनाओं द्वारा इस शहर पर नियन्त्रण कर लेने के बाद मुस्लिम रूचि पुन: क्षीण हो गई. - Dec. 23, 2008 update : The president of the European Union parliament, Hans-Gert Poettering , took advantage of his trip to Saudi Arabia to call on Arab governments to permit new Christian churches in their countries, just as mosques are built in Europe. “It is vital that we get a better understanding of the Islamic culture,” he said. “But it's a two-way road. We ask for tolerance for Christians ... in the Arab world. It's mutual. ... There are hundreds of thousands of Catholics here. We have Christmas tomorrow and they cannot assemble in a church.” Referring to the two holy cities of Islam, Poettering added: “In Mecca and Medina I can understand there are no churches. But not for the whole country.” June 9, 2010 update : A committee of patriarchs and bishops from the Middle East and representatives of various Vatican offices has prepared a 45-page working document for a Synod of Bishops on the Middle East to take place at the Vatican on Oct. 10-24. It bluntly discusses Islamism:
डेनमार्क का कार्टून संकट एक ऐसा उदाहरण है जो कैथोलिक मोहभंग को प्रकट करता है. चर्च के नेताओं ने आरम्भ में मोहम्मद के कार्टून के प्रकाशन का विरोध किया, परन्तु जब मुसलमानों ने प्रतिक्रिया में तुर्की और नाईजीरिया में ईसाई पुजारियों की हत्या की तो चर्च ने वेटिकन राज्य सचिव एन्जेलो सोडानो के माध्यम से मुसलमानों को चेतावनी दी, “यदि आप हमारे लोगों से कहेंगे कि उन्हें आक्रमण का अधिकार नहीं है तो हमें अन्य लोगों से भी कहना पड़ेगा कि उन्हें हमें नष्ट करने का अधिकार नहीं है ”. वेटिकन के विदेश मन्त्री आर्कविशप गिवोवानी लाजोलो ने इसमें जोड़ा कि हमें मुस्लिम देशों में कूटनीतिक सम्पर्कों और सांस्कृतिक सम्पर्कों में सम्बन्धों में उचित प्रतिफल की माँग पर जोर देते रहना चाहिये. - The first case concerned the thorny issue of Jerusalem's legal status in American law. In 1947, the United Nations ruled the holy city to be a corpus separatum (Latin for separated body ) and not part of any state. All these years later and despite many changes, U.S. policy holds that Jerusalem is an entity unto itself. It ignores that in 1949 the Government of Israel made western Jerusalem its capital and in 1980 it declared the whole of Jerusalem to be the capital. The Executive Branch even ignores U.S. laws from 1995 (requiring a move of the U.S. embassy from Tel Aviv to Jerusalem) and 2002 (requiring that U.S. documents recognize Americans born in Jerusalem as being born in Israel). Instead, it insists that the city's disposition be decided through diplomacy.
पिछले सप्ताह व्हाइट हाउस ने ऐसी दो कुटिल चालें चलीं जिसने मध्य पूर्व की इस्लामी राजनीति को लेकर ओबामा प्रशासन की कुटिल और अपरिपक्व नीति को अत्यंत दुखद रूप से प्रस्तुत किया। पहला मामला अमेरिकी कानून में जेरूसलम की जटिल कानूनी स्थिति को लेकर है। 1947 में इस पवित्र शहर का शासन संयुक्त राष्ट्र संघ के हाथों में एक स्वतंत्र राज्य के रूप में था जो कि किसी भी राज्य का अंग नहीं था। इतने वर्षों के बाद अनेक परिवर्तनों के बाद भी अमेरिकी नीति यही रही है कि जेरूसलम स्वयं में एक स्वतंत्र ईकाई है। यह इस बात की अवहेलना करता है कि 1949 में इजरायल ने पश्चिमी जेरूसलम को अपनी राजधानी बना लिया था और 1980 में समस्त जेरूसलम को अपनी राजधानी घोषित कर लिया था। कार्यपालिका शाखा तो 1995 ( अमेरिकी दूतावास को तेल अवीव से जेरूसलम ले जाना) और 2002 ( जेरूसलम में जन्म लिये अमेरिकी लोगों को इजरायल में जन्मा माने जाने की आवश्यकता ) के आधार पर अमेरिका में कानूनों को भी नया स्वरूप देने की अवहेलना करती है। इसके अतिरिक्त यह इस बात पर जोर देता है कि इसकी संरचना का निर्धारण कूटनीति के आधार पर होगा।